Aktywność fizyczna z dziećmi. 7 ćwiczeń angażujących rodziców i dzieci od Akademii Manuka

Zdaniem fachowców aktywność fizyczna dzieci stanowi jeden z kluczowych elementów mających wpływ na ich prawidłowy rozwój oraz zmniejszenie ryzyka rozwoju poważnych schorzeń w wieku dorosłym. Niepokoi zatem fakt, że tak wiele z naszych pociech spędza czas głównie przed telewizorem, komputerem lub w telefonie. Postanowiliśmy zaprosić na ćwiczenia angażujące zarówno dzieci, jak i rodziców.

gra w piłkę spędzanie czasu na powietrzu dzieci zabawa dzień dziecka

 

Aktywność fizyczna z dziećmi

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia aktywność fizyczna dzieci powinna stanowić co najmniej 60 minut wysiłku (zarówno o umiarkowanej, jak i o wysokiej intensywności) dziennie.

Dużą rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków i zachowań odgrywają oczywiście rodzice, dlatego najskuteczniejszym sposobem, by zachęcić najmłodszych do codziennego ruchu, są wspólne aktywności ruchowe i rodzinne ćwiczenia.

Aby jednak nie zrazić naszych najmłodszych ważne, by ćwiczenia ruchowe były dopasowane do wieku oraz predyspozycji dziecka. Nie róbmy też niczego na siłę, zachęcajmy, a nie zmuszajmy.

 zabawa z dzieckiem dzień dziecka zabawki gry spędzanie czasu razem

Ważne, aby ćwiczenia ruchowe były dopasowane do wieku dziecka

 

Dlaczego warto ćwiczyć z dziećmi?

Wspólne ćwiczenia pozwalają dzieciom rozładować nadmiar energii, poprawić ich koordynację ruchową, utrzymać prawidłową masę ciała oraz zmniejszyć ryzyko powstania wad postawy.

Aktywne spędzanie czasu z dziećmi to nie tylko gwarancja ich prawidłowego rozwoju, ale także sposób na pogłębienie relacji rodzinnych oraz nabycie nowych umiejętności. Sport – oprócz ogólnej poprawy samopoczucia czy własnej samooceny – uczy także wytrwałości, dyscypliny i współpracy w grupie. Pozwala też poznać zasady zdrowej rywalizacji, dzięki której łatwiej dzieciom będzie funkcjonować w grupie rówieśniczej.

 

Dzień dziecka – ruch na zdrowie!

Dzień Dziecka to idealny moment, by świętowanie połączyć ze zdrowym i pożytecznym ruchem. Ważne, by zrobić to z wyczuciem i najlepiej na wesoło. Aby zachęcić dzieci do ruchu, warto zastanowić się, co może je szczególnie zainteresować i sprawić im radość.

Zamiast zabierać dzieci na lody czy pizzę, możemy wybrać się na wspólną wycieczkę rowerową, do parku linowego, na ściankę wspinaczkową czy choćby basen. Warto zajrzeć do Internetu i sprawdzić, jakie atrakcje oferuje w tym dniu miasto.

Zamiast tradycyjnych zabawek możemy wybrać prezent w postaci sprzętu sportowego. Deskorolka, hulajnoga, piłka czy nawet skakanka lub zestaw do badmintona, nie tylko ucieszą najmłodszych, ale też bardziej zainteresują sportem.

ćwiczenia spędzanie czasu na powietrzu dzieci zabawa

Najbardziej wskazane są wszelkie aktywności fizyczne na dworze

 

Jakie ćwiczenia warto wykonywać z dziećmi?

Najbardziej wskazane są oczywiście wszelkie aktywności fizyczne na dworze. Słońce i świeże powietrze poprawiają ogólne funkcjonowanie naszych dzieci, pozwalają też lepiej je dotlenić oraz budować codzienną odporność. Możemy wybrać się z nimi na rower, hulajnogę lub rolki, ale też pograć w klasy, ping-ponga czy badmintona.

Kiedy pogoda nie pozwala lub po prostu nie mamy możliwości wyruszyć na łono natury, ważne, by zapewnić dziecku aktywność fizyczną w domu. Dzięki niej nie tylko spożytkujemy nadmiar energii dziecka, ale też poprawimy jego apetyt oraz sen.

Doskonałe ćwiczenia dla dzieci to wszelkiego typu pajacyki, podskoki, przysiady, skłony czy wymachy ramionami. To doskonały sposób na rozgrzanie i wzmocnienie mięśni, ale także poprawienie koordynacji ruchowej i właściwej postawy.

Aby urozmaicić ćwiczenia, warto wykorzystać znajdujące się w domu rekwizyty. Możemy zbudować własny tor przeszkód z poduszek, kosz do rzucania piłką z wiadra, ale też wybrać dobrze znane nam zabawy, jak chowanego, ciuciubabkę czy ciepło-zimno.

Każde dziecko uwielbia tańczyć, dlatego warto zorganizować ćwiczenia ruchowe w rytm muzyki. Taka aktywność pozwala wzmocnić poczucie rytmu, równowagi oraz ogólną koordynację ruchową.

 

Ćwiczenia z Akademią Manuka

Akademia Manuka to inicjatywa, która zrzesza osoby aktywne fizycznie pragnące dbać o siebie przez cały rok. Oprócz ruchu namawiamy do właściwej i zróżnicowanej diety, bogatej w składniki odżywcze. Miód Manuka MGO™ to doskonała porcja zdrowych węglowodanów, które dostarczą naszym dzieciom energii niezbędnej przy codziennych aktywnościach.

Proponujemy kilka ciekawych rozwiązań w postaci ćwiczeń dla dzieci i rodziców:

  1. Powtórz za mną. To wspólna zabawa, gdzie rodzice i dzieci na przemian proponują zestaw kilku ćwiczeń lub jakiś układ taneczny. Zadaniem pozostałych uczestników zabawy jest dokładne odtworzenie ćwiczeń. Mogą to być pajacyki, przysiady, przewroty, skoki na skakance czy nawet „gwiazdy”. To nie tylko zdrowa porcja ruchu, ale także dużo zabawy i śmiechu.
  2. Poszukiwacze skarbów. W różnych miejscach ukrywamy karteczki z zagadkami, rebusami i wskazówkami, gdzie jest ukryty skarb. Mogą to być rysunki lub podpowiedzi słowne. Zadaniem dziecka jest odnaleźć dobrze ukryty przedmiot.
  3. Wyścigi z książką. Dzieci umieszczają na głowie książkę i ich zadaniem jest dotrzeć jak najszybciej do celu, tak by jej nie upuścić. Ćwiczenie świetnie poprawia równowagę i koordynację ruchową. Kto pierwszy dotrze na metę z książką na głowie – wygrywa!
  4. Masz zadanie. Możecie przygotować ręcznie zrobioną planszówkę i zaznaczyć na niej kolorem miejsca zadań. Po rzuceniu kostką przesuwamy się do przodu zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek. Kiedy staniemy na kolorowym polu, losujemy wcześniej przygotowane karty z zadaniami ruchowymi. Niewykonanie zadania sprawia, że musimy cofnąć się o tyle pól, ile wyrzuciliśmy. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze na metę!
  5. Domowe kręgle. Kilka pustych plastikowych butelek napełniamy częściowo wodą, by za łatwo się nie przewracały. Butelki zakręcamy i ustawiamy w rzędzie. Zadaniem dziecka jest przewrócenie jak najwięcej z nich. Możemy piłką rzucać lub turlać. Technika jest całkowicie dowolna. Po każdym rzucie spisujemy liczbę zdobytych punktów i ustawiamy butelki ponownie. Wygrywa oczywiście ten, kto zdobędzie najwięcej punktów.
  6. Zabawa z krzesłami. To dobrze znana, choć nieco zapomniana, zabawa przy muzyce, gdzie jest mniej krzeseł, niż uczestników. Kiedy gra muzyka, biegamy lub chodzimy dookoła ustawionych na środku krzeseł. Gdy muzyka ucichnie, zadaniem uczestników zabawy jest jak najszybsze zajęcie miejsca na krześle. Przegrywa ten, kto nie zdąży usiąść.
  7. Rzuć i złap. Każde dziecko ma swoją piłkę, a my lub każdy z uczestników po kolei wymyślają ćwiczenia z podrzucaniem i łapaniem piłki. Stajemy prosto, rzucamy i… musimy klasnąć, zanim złapiemy, wykonać obrót wokół własnej osi, zrobić skłon, kucnąć, podskoczyć… zrobić głupią minę… wszystko zależy od Waszej inwencji i wyobraźni. 😊

Życzymy miłej wspólnej zabawy i radosnego, a przede wszystkim aktywnego ruchowo Dnia Dziecka!

Na koniec zapraszamy jeszcze do naszego miodowego poradnika. Znajdziecie tu wiele wskazówek i praktycznych rad, które przydadzą się w codziennych treningach. Polecamy też przykłady aktywności ruchowych Akademii Manuka m.in. lekkie ćwiczenia dla osób bez kondycji czy aktywności w mieście. Idealne propozycje nie tylko dla rodziców, ale także naszych pociech.

BESTSELLERY
Miód Nektarowy Manuka MGO 100+ w saszetkach (nawet 323,5 MGO™)
Miód Nektarowy Manuka MGO 100+ w saszetkach (nawet 323,5 MGO™)

40,00 zł

Cena regularna: 50,00 zł

Najniższa cena: 40,00 zł
szt.
2x Miód Manuka MGO™ 400+ 500g + Pasta do zębów
2x Miód Manuka MGO™ 400+ 500g + Pasta do zębów

537,12 zł

Cena regularna: 631,90 zł

Najniższa cena: 513,32 zł
szt.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium