Jak zacząć morsować? Morsowanie z Akademią Manuka

Morsowanie według jego zwolenników to doskonała forma dbania o regenerację organizmu i ogólne zdrowie. Kiedy tylko idą mrozy, uaktywniają się miłośnicy kąpieli w lodowatej wodzie. Warto wiedzieć, jak przygotować się do morsowania, a także – kto nie powinien morsować? Oto krótki poradnik dotyczący morsowania z Miodem Manuka MGO™.

morsowanie-plywanie-zimna-woda-hartowanie-kobieta-odpornosc-zima

 

Dlaczego warto morsować?

Morsowanie postrzegane jest jako sposób na zachowanie młodego wyglądu oraz wzmocnienie odporności. Miłośnicy morsowania wskazują również, że kąpiele w lodowatej wodzie:

  • spowalniają procesy starzenia skóry,
  • poprawiają ukrwienie skóry,
  • regulują poziom cholesterolu i glukozy,
  • przyspieszają regenerację organizmu,
  • pozytywnie wpływają na układ kostny i stawy,
  • łagodzą stany zapalne i ból,
  • wspierają odchudzanie,
  • wspierają pracę serca i naczyń krwionośnych.

Badania wykazały również, że regularne morsowanie wspiera układ odpornościowy.

Biorąc pod uwagę, jak wiele korzyści prozdrowotnych wiąże się z morsowaniem, nikogo nie powinno dziwić, że w Polsce działa już niemalże 100 klubów, które zrzeszają amatorów morsowania.

 

Kiedy jest sezon na morsowanie?

Osoby, które zastanawiają się, jak zacząć morsowanie, powinny wiedzieć, kiedy rozpoczyna się na nie sezon. Sezon dla morsów rozpoczyna się, kiedy temperatura na dworze znacznie spada. Można uznać, że sezon na kąpiele w zimnej wodzie rozpoczyna się na przełomie października i listopada i trwa aż do wiosny.

 morsowanie zima jezioro zdrowie hartowanie miód manuka

Morsowanie niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych 

 

Pierwsze wejście do lodowatej wody

Jeśli chodzi o morsowanie, to wymaga ono przygotowania, tak samo jak każda inna aktywność fizyczna. Osoby, które zastanawiają się, kiedy zacząć morsowanie, powinny zacząć od konsultacji z lekarzem. Jeśli ten nie wyrazi żadnych obiekcji, drugim etapem jest znalezienie osób, z którymi będzie można uprawiać kąpiele w lodowatej wodzie. Z racji tego, że grup zrzeszających morsy jest coraz więcej, nikt nie powinien mieć problemu, żeby takową znaleźć w swojej najbliższej okolicy. Powód, dla którego kąpieli najlepiej zażywać jest w grupie, jest wyjątkowo prosty – wejście do zimnej wody w grupie jest nie tylko przyjemniejsze i weselsze, ale także – bezpieczniejsze. Dodatkowo, osoby początkujące, mogą liczyć na wsparcie zaprawionych w bojach kolegów.

Zanim wejdzie się do zimnej wody, trzeba przeprowadzić rozgrzewkę. Mogą to być tradycyjne ćwiczenia rozgrzewające, które przyspiesza krążenie krwi.

Nie ma co ukrywać, początkujące morsy nie są tak zaprawione, jak osoby, które uprawiają ten sport od dawna. Dlatego pierwsze wejście do wody nie powinno być zbyt długie. Trzeba także zadbać o prawidłowe oddychanie - głębokie wdechy nosem i wydechy powietrza ustami. Przed kąpielą można także rozgrzać się ciepłą herbatą z termosu. Dobrym pomysłem jest także przygotowanie cukierków z Miodem Manuka MGO™ i witaminą C. Na zimnie szczególnie ważne jest prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, a cukierki z Miodem Manuka MGO™, dzięki witaminie C efektywnie go wspierają.

 

Jak przygotować się do morsowania?

Nie ma co ukrywać – większość osób na początku swojej przygody z zanurzaniem się w lodowatej wodzie, czuje się niezbyt komfortowo. Na szczęście można wyposażyć się w sprzęt, który wspomaga nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo podczas pierwszych kąpieli. Przydatne okazać się mogą neoprenowe buty do morsowania, skarpety i rękawiczki. Na głowę warto założyć ciepłą czapkę, która zapobiega utracie ciepła. Po kąpieli, już na brzegu, na ramiona można zarzucić ciepłe ponczo, które nie tylko pozwala komfortowo przebrać się w suche ubrania, ale także uchronić się przed mroźnym, przenikliwym powietrzem.

zima morsowanie odchudzanie zdrowie hartowanie cukierki z miodem manuka

Warto odpowiednio przygotować się przed pierwszym morsowaniem 

 

Kto nie powinien morsować?

Zasięgnięcie konsultacji lekarskiej rozpoczęciem morsowania jest bardzo ważne. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że istnieje wiele schorzeń, które sprawiają, że zimne kąpiele są niewskazane, a nawet mogą wywołać niepożądane reakcje organizmu. Morsować nie powinny osoby borykające się z: chorobami serca i układu krążenia, nadciśnieniem, chorobami naczyń mózgowych, epilepsją, boreliozą.

Wszystko dlatego, że organizm podczas zanurzania się w wyjątkowo zimnej wodzie przeżywa szok termiczny – charakteryzuje się on hiperwentylacją – czyli bardzo szybkimi oddechami. Na to, jak organizm zareaguje na kąpiele w lodowatej wodzie, ma wpływ także jego budowa. Im więcej tkanki tłuszczowej w ciele, tym dłużej może ono wytrzymać w zimnej wodzie. Skutki szoku termicznego z czasem będą coraz słabsze - można zmniejszyć je, hartując ciało zimnymi prysznicami lub regularnym morsowaniem.

 

Jak często można morsować?

Osoby, które regularnie zażywają kąpieli w lodowatej wodzie, wskazują, że wiążą się one z wieloma korzyściami. Nie wszyscy jednak wiedzą, kto może morsować. Otóż, kąpać w zimnej wodzie może się praktycznie każdy – jeśli nie zmaga się z wyżej wymienionymi schorzeniami. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że morsować mogą nawet dzieci – oczywiście, po wcześniejszej konsultacji z lekarzem i koniecznie pod okiem dorosłych opiekunów. Z racji tego, że u dzieci system odpornościowy nie jest jeszcze w pełni ukształtowany, ich kąpiel powinna trwać bardzo krótko.

Członkowie stowarzyszeń zrzeszających morsy twierdzą, że przy morsowaniu bardzo ważna jest regularność. Aby kąpiele w zimnej wodzie przyniosły oczekiwane efekty, najlepiej zażywać ich co najmniej raz lub dwa razy w tygodniu.

Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium