Co jeść przed treningiem? Energetyczne przekąski z Miodem Manuka

Każdy wysiłek fizyczny wymaga zapewnienia odpowiedniego poziomu energii, a także właściwie dobranych składników odżywczych. Tylko racjonalne podejście do żywienia może nam to zagwarantować. Co zatem zjeść przed treningiem, by był bardziej efektywny, a jednocześnie nie czuć ciężkości w żołądku? Oto nasze propozycje na energetyczne przekąski z Miodem Manuka.

co jeść przed treningiem zdrowa dieta przekąski trening

 

Dieta u osób aktywnych fizycznie powinna być dostosowana do rodzaju uprawianego sportu, ale także płci oraz wieku. Nie mniej ważne jest to, czy naszym celem jest redukcja wagi czy np. budowa masy. To, co jednak łączy wszystkich sportowców to węglowodany i białka. Właśnie te składniki powinny stanowić około 80% ich codziennego menu.

Jedzenie przed czy po treningu? W zasadzie i przed i po. Wszystko zależy od tego, jaki jest cel naszego planu treningowego i jaki sport wybierzemy. Warto tutaj skonsultować się ze specjalistą, który dobierze nam optymalną dietę dostosowaną do intensywności ćwiczeń.

 

Miód Manuka w diecie sportowca

Niezwykle ważnymi składnikami z punktu widzenia sportowca jest obecna w miodzie glukoza oraz fruktoza. Pierwsza jest szybko wchłaniana przez organizm i zapewnia natychmiastowy zastrzyk energii, druga wchłaniając się znacznie wolniej gwarantuje, że nie nastąpi jej gwałtowny spadek podczas treningu.

Wyjątkowym gatunkiem, odkrytym przez naukowców stosunkowo niedawno, jest naturalny Miód Manuka MGO™, pochodzący z najczystszego regionu na naszej Ziemi – Nowej Zelandii.

Gatunek ten zawiera niespotykane w innych odmianach ilości methylglyoxalu (MGO) – substancji należącej do grupy aldehydów. Związek powstaje podczas glikolizy i wraz m.in. z zawartymi w miodzie polifenolami wykazuje jeszcze silniejsze oddziaływanie na organizm.

 

Jedzenie przed treningiem

Posiłek przed treningiem powinien przede wszystkim zapewnić naszemu organizmowi zapas energii, który zostanie spożytkowany podczas wzmożonego wysiłku. Ile czasu przed treningiem powinniśmy jeść? Starajmy się, by przerwa między posiłkiem a naszym treningiem nie była mniejsza niż 2 godziny. Jeżeli czas będzie krótszy, nasz organizm zamiast spożytkować energię na ćwiczenia, przeznaczy ją na trawienie.

Jakie jedzenie przed treningiem? Oprócz węglowodanów i białka warto zwrócić uwagę na indeks glikemiczny potraw. Kiedy spożywamy posiłek niedługo przed planowanym wysiłkiem, wskaźnik może być wyższy, natomiast kiedy przerwa jest dłuższa niż 2–3 godziny, warto wybrać produkty o niższym indeksie, co wpłynie na stopniowy wzrost poziomu insuliny we krwi i uchroni nas przed nadmiernym zmęczeniem. 

dieta trening co jeść przed treningiem

 Trenując warto dobrze zaplanować swoją dietę

 

Jedzenie przed siłownią

Dieta przed treningiem powinna być lekkostrawna. Unikajmy tłustych, smażonych potraw, czy fast-foodów, ponieważ mogą tylko obciążać nasz żołądek oraz powodować przykre dolegliwości, jak wzdęcia czy gazy.

Co jeść przed treningiem? Jeżeli czeka nas intensywny wysiłek np. na siłowni, możemy pozwolić sobie na nieco większą podaż dobrze przyswajalnych węglowodanów np. w postaci przekąsek z miodem, a także produktów bogatych w pełnowartościowe białko, takich jak ryby, dobrej jakości mięso, jaja, warzywa strączkowe czy sery. Węglowodany zapewnią odpowiedni zastrzyk energii, a białko budowę masy mięśniowej oraz ich późniejszą regenerację.

Wybierajmy też produkty będące źródłem zdrowych tłuszczów, które zapewnią nam sytość przez wiele godzin. Przykładem może być oliwa z oliwek, olej lniany, awokado, orzechy, pestki słonecznika czy dyni.

 

Jedzenie po treningu

Po treningu posiłek powinien także składać się z białek i węglowodanów. Należy bowiem uzupełnić zapasy glikogenu w mięśniach. Produkty te sprzyjają produkcji insuliny, która wyrównuje poziom glukozy we krwi i pomaga zregenerować zmęczone mięśnie.

Jeżeli zależy nam na masie mięśniowej, możemy sięgnąć też po proteiny i leucynę, które wspomogą syntezę białek służących budowie mięśni. Przygotowując posiłek potreningowy warto zadbać, by znalazły się w nim warzywa i owoce, będące źródłem witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów.

 

Przekąski z Miodem Manuka MGO™

Miodowe przekąski przed, w czasie oraz po treningu z powodzeniem zastąpią te zawierające cukier, będący jedynie źródłem pustych kalorii. Takie zdrowe przekąski z udziałem np. Miodu Manuka MGO™ to bogate w składniki odżywcze pełnowartościowe produkty.

Trzeba wiedzieć, że podczas wzmożonego wysiłku fizycznego, a co za tym idzie zwiększonego zużycia tlenu, następuje nadmierna produkcja jego reaktywnych form w organizmie, a w efekcie zjawiska stresu antyoksydacyjnego. Tymczasem methylglyoxal wraz z fenolami i flanowoidami może skutecznie temu zapobiec.

Manuka Health New Zealand jest producentem cukierków z Miodem Manuka o zawartości 400 MGO, które mogą stanowić szybki i łatwy w użyciu zastrzyk energii. Produkt zawiera dodatkowo propolis, który podobnie jak miód bogaty jest w witaminy, minerały, kwasy fenolowe, flawonoidy, terpenoidy, czyli związki, które pomogą wesprzeć procesy regeneracyjne. W składzie słodyczy znajdziemy też witaminę C, która dodatkowo wzmocni ochronę organizmu przed uszkodzeniami ze strony wolnych rodników.

 

Energetyczne przekąski

Smacznymi, a jednocześnie dietetycznymi przekąskami, mogą być własnoręcznie przygotowane batoniki, ciasteczka, mussli czy granole z użyciem Miodu Manuka MGO™. Warto wykorzystać do ich produkcji suszone owoce, takie jak morele, śliwki, rodzynki czy żurawina oraz chrupiące dodatki w postaci orzechów, migdałów czy pestek słonecznika lub dyni. 

dieta jedzenie smakołyki co jeść przed treningiem

Wiele zdrowych przekąsek możemy zrobić samodzielnie 

 

Pamiętajmy przygotowując przekąski, by nie poddawać miodu obróbce w temperaturze wyższej niż 40°C, ponieważ wtedy traci on większość swoich niezwykłych właściwości.

Podczas treningu nie wolno nam oczywiście zapominać o odpowiednim nawodnieniu naszego organizmu. Domowe koktajle z warzyw i owoców, a także izotoniki z zużyciem Miodu Manuka MGO™ nie tylko szybko dodadzą nam energii, ale też poprawią efektywność naszych ćwiczeń.

Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium