Miód manuka w diecie sportowca

Miód manuka jest coraz częściej doceniany nie tylko przez celebrytów, ale także przez znanych sportowców. Jak na produkt pszczeli przystało, składa się bowiem głównie z węglowodanów, które pełnią niezwykle ważną funkcję w diecie osób aktywnych fizycznie. Jeśli zatem poszukujemy smacznej i wartościowej formy nagrody po wysiłku – koktajl z miodem może się okazać bardzo ciekawą opcją!

miód manuka dieta sportowca

  

Dieta sportowców – na czym polega żywienie sportowców?

Dieta sportowców powinna być przede wszystkim dostosowana do wieku, płci oraz rodzaju uprawianej dyscypliny sportowej. Różni się także w zależności od charakteru dyscypliny – inaczej żywimy się, gdy uprawiamy sport siłowy, a inaczej, gdy preferujemy wysiłek wytrzymałościowy. Dieta musi być także dopasowana do poziomu zaawansowania sportowca.

Podstawowym składnikami w żywieniu sportowców są niewątpliwie węglowodany i białka. Węglowodany, zwane potocznie cukrami są spalane podczas treningu, a następnie pomagają zregenerować włókna mięśniowe po jego zakończeniu. W diecie sportowców powinny dostarczać około 60% całego dziennego zapotrzebowania na energię. Z tego powodu żywienie sportowców powinno opierać się na produktach, takich jak kasze, makarony, brązowy ryż czy płatki owsiane. Węglowodany powinny być ponadto obecne podczas każdego posiłku – tak, aby organizm miał stały zapas energii. Węglowodany zawiera także miód, który coraz częściej jest postrzegany za integralny element diety sportowców.

Jadłospis sportowca powinien zawierać także produkty z wysoką zawartością białka, takie jak mięso, ryby, mleko i jego przetwory oraz jajka. Nie wolno zapominać również o dostarczaniu witamin i minerałów, najlepiej pochodzących z owoców i warzyw. Należy pamiętać także o prawidłowym nawadnianiu organizmu, ponieważ podczas treningu tracimy bardzo dużo wody.

 

Miód a wysiłek fizyczny

Warto jednak zauważyć, że sportowcom coraz częściej zaleca się regularne jedzenie miodu. Dzięki dużej zawartości węglowodanów jest on bowiem świetnym źródłem energii. Obecna w miodzie glukoza jest bardzo szybko wchłaniana przez organizm i zapewnia szybki zastrzyk energii. Fruktoza natomiast wchłania się powoli, ale trwale uwalnia energię, dzięki czemu nie następuje jej gwałtowny spadek, co ma miejsce na przykład po spożyciu białego cukru.

Jedzenie miodu zaleca się około 2-3 godziny przed treningiem (tak, aby składniki mogły się uaktywnić), ale także w czasie jego trwania (np. picie wody z miodem w przerwach) – aby zniwelować zmęczenie, przyspieszać regenerację i odzyskać utraconą energię. Miód może stanowić także formę nagrody po udanym treningu!

 

Jak uwzględnić miód w diecie sportowca?

Osoby aktywne fizycznie i sportowcy powinni spożywać miód w rozmaitych formach – zarówno płynnej, jak i stałej. Rozpuszczenie miodu w wodzie pozwoli na przyswajanie go w trakcie treningu (kiedy, tak czy inaczej, pijemy wodę), a jedzenie go jako małej przekąski (np. w formie miodowego batonika) zaspokoi głód w momencie, w którym nie mamy czasu na spożywanie normalnych posiłków. 

Wskazane jest oczywiście jedzenie miodu także w tradycyjnej formie, tj. prosto ze słoika, co jest szczególnie popularne w przypadku produktów o wyjątkowych walorach smakowych – jak choćby miód manuka. Warto dodawać go także do innych posiłków i zastąpić nim cukier, aby wyeliminować z diety sportowca puste kalorie i zastąpić je pełnowartościowym, bogatym w składniki odżywcze produktem.

miód sport cukier alternatywa

Miód może pomóc zastąpić cukier, a tym samym - wyeliminować puste kalorie

 

Miód manuka a sport

Dzięki bardzo wysokiej zawartości methylgloxalu działanie miodu manuka w diecie sportowców jest niezwykle intensywne. Włączenie do diety miodu manuka zamiast innych, popularnych miodów sprawi, że dostarczymy organizmowi jeszcze większą ilość wartościowych składników!

Przykładem sportowca, który regularnie spożywa miód manuka, jest znany tenisista, Novak Djokovic, który pisał o miodzie manuka w swojej autobiografii. Według niego szklanka wody z rozpuszczoną łyżeczką miodu manuka to bardzo istotny element diety sportowca. Zapewnia, że miód dostarcza organizmowi tak niezbędnej podczas wysiłku fruktozy. 

A zatem, jeśli najlepszy obecnie tenisista świata regularnie spożywa miód manuka… to być może inni sportowcy powinni wziąć z niego przykład? :)

Chmura tagów
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium