Czy luksusowe marki oferują lepszą jakość? Sprawdź jak nie dać się oszukać

Odzież, dodatki, elektronika, samochody, kosmetyki, a nawet jedzenie i napoje – m.in. w takich kategoriach znajdziesz produkty jakości premium. Co je wyróżnia? Są przede wszystkim lepiej wykonane, by przynieść klientom większą wartość niż ich standardowe odpowiedniki. Dodatkowo to produkty z wyższej półki cenowej. W tym przypadku cena jest jednak uzasadniona – wynika m.in. z rodzaju wykorzystanych materiałów i komponentów. 

Niestety na rynku znajdziesz wiele firm, które tylko aspirują do miana marek luksusowych, a tylko próbują oszukiwać klientów.  Zwykle wyróżniają się jedynie wysoką ceną. Sprawdź, jak robić zakupy, jeśli zależy Ci na wysokiej jakości! 

dobra-luksusowe

Marki luksusowe i powszechnie dostępne – różnice

Standardowe, powszechnie dostępne marki wytwarzają produkty, które są przede wszystkim użyteczne. Ich głównym celem jest funkcjonalność: samochody mają przewozić z punktu A do punktu B, ubrania zapewnić odpowiednie warunki termiczne, buty wygodę w różnych warunkach, a jedzenie – zaspokoić głód. Chociaż estetyka wykonania, smak oraz inne cechy (w zależności od produktu) najczęściej są ważne, niekoniecznie są głównym kryterium wyboru.

Produkty premium odpowiadają natomiast nie tylko na podstawowe potrzeby klientów. Mają również inne znaczenie, m.in. psychologiczne. 

Mogą być np. wyznacznikiem statusu społecznego i prestiżu czy wyróżnikiem konkretnej grupy. Niektóre z nich są też sposobem na poprawę jakości życia (niemożliwym do osiągnięcia w inny sposób). W takim przypadku oryginalny produkt ma unikalne właściwości. Klienci często wybierają marki premium także z powodu ich renomy czy historii, gdy identyfikują się z konkretną firmą.

 oryginalne-produkty

Czym jeszcze wyróżniają się marki luksusowe i produkty premium?

Istotną cechą produktów sprzedawanych przez marki luksusowe – dla wielu klientów najważniejszą – jest jakość premium. Co to oznacza w praktyce? Dobre marki korzystają tylko ze sprawdzonych surowców i nowoczesnej technologii, nie wykorzystując do produkcji taniej siły roboczej. Dzięki temu wyroby wyróżniają się na tle tych standardowych, np. estetyką wykonania, trwałością czy niepowtarzalnymi właściwościami. 

Na przykład nowozelandzki Miód Manuka charakteryzuje się najwyższym na świecie stężeniem methylglyoxalu (w skrócie MGO™), co czyni go jedynym w swoim rodzaju. Jest pozyskiwany w zrównoważony sposób z nektaru dzikorosnących krzewów Manuka. Firma Manuka Health New Zealand stosuje zaawansowane technologie i helikoptery, by przenosić ule zachowując przy tym szacunek dla środowiska. oraz odpowiednie techniki zbierania, pakowania i transportu miodu.

Dodatkowo produkty premium nie są wytwarzane na masową skalę. Jest ich znacznie mniej niż zwykłych, które można kupić niemal wszędzie. Często to wynik uwarunkowań naturalnych lub sposobu produkcji. Wspomniany już Miód Manuka jest wytwarzany jedynie z krzewów rosnących w dzikich zakątkach Nowej Zelandii, co czyni go nie tylko unikalnym, ale także trudno dostępnym. Niektóre brand marki mają ponadto taką politykę sprzedaży – chcą trafić jedynie do niewielkiej grupy osób i w ten sposób czynią produkt luksusowym.

 

Czy wysoka jakość zawsze jest równa wysokiej cenie?

Wysoka cena nie zawsze idzie w parze z wysoką jakością. To fakt. Niektóre firmy sztucznie podnoszą ceny swoich produktów, by przyciągnąć uwagę klientów szukających marek z wyższej półki. Jednocześnie wcale nie wyróżniają się na rynku – ani unikalnymi właściwościami, ani wysoką jakością czy specjalnym pochodzeniem.

W drugą stronę sprawa wygląda jednak inaczej. Zwykle produkty wysokiej jakości rzeczywiście są droższe. Dlaczego? Dobre marki wykorzystują tylko najlepsze surowce o sprawdzonym pochodzeniu. Często mają również certyfikaty i opatentowane metody produkcji. Wyróżniają się też na rynku unikalnymi cechami, dzięki którym klient otrzymuje coś niepowtarzalnego.

Przykładem może być Miód Manuka. Chociaż to wyrób droższy niż miody tradycyjne, wybierając oryginalny produkt z Nowej Zelandii, otrzymujesz dostęp do wyjątkowego miodu.  Wyróżnia się wyjątkową zawartością methylglyoxalu (MGO™) – w jednej łyżeczce Miodu Manuka tego związku jest aż tyle, ile w 50 łyżeczkach miodu tradycyjnego!

oryginalny-miod-manuka

Skąd bierze się ekskluzywność produktów premium?

Połączenie wysokiej jakości, niskiej dostępności i wyższej ceny powoduje, że marki luksusowe wyróżniają się przede wszystkim z ekskluzywnością – nie są dostępne dla wszystkich. Gdy marka staje się coraz łatwiej dostępna (np. z powodu niższej ceny), jednocześnie jest już mniej luksusowa. 

Ale to jeszcze nie wszystko – ekskluzywność może być zmienna w czasie lub konkretnej lokalizacji. Przykładowo świeże owoce morza w Polsce uchodzą za żywność premium, ponieważ są sprowadzane z krajów śródziemnomorskich w odpowiednich warunkach (tuż po złowieniu, w specjalnych chłodniach). To generuje duże koszty, a jednocześnie podwyższa cenę i czyni produkt luksusowym. W niewielkich włoskich wioskach rybackich takie produkty są z kolei podstawą pożywienia. 

premium

Cichy luksus – trend na rynku premium

Część osób wybiera marki luksusowe z powodu prestiżu, który wiąże się z ich zakupem – tacy klienci najczęściej stawiają na logowane produkty, charakterystyczne dla konkretnego brandu (np. torebki).

Nie wszystkim zależy jednak na tym, by na pierwszy rzut oka pokazywać swój status społeczny – wybór produktów premium nie jest dla nich wyznacznikiem bogactwa. Zależy im głównie na wysokiej jakości i spełnieniu dodatkowych potrzeb, np. wsparciu niewielkiej krajowej manufaktury czy uzyskaniu konkretnych właściwości. 

Jednym z powszechniejszych trendów ostatnich lat jest więc tzw. cichy luksus (quiet luxury). Dotyczy przede wszystkim ubrań, butów i dodatków – wszystkich tych produktów, które zwykle są logowane. Na czym polega? Klienci kupują wyroby jakości premium, ale bez widocznego logo, w myśl zasady „pieniądze lubią ciszę”. Dla sporej części osób w quiet luxury istotna jest właśnie dyskrecja.

Tego typu marki najczęściej niewiele się reklamują. Zwykle są promowane tzw. pocztą pantoflową (marketing szeptany), polecane w konkretnych grupach społecznych. Najczęściej są ponadto jeszcze droższe niż logowane marki. Przykładowo Mark Zuckerberg wybiera szare T-shirty – chociaż nie mają logo, wyróżniają się materiałem (wysokiej jakości trudno dostępnym jedwabiem).

Cichy luksus może również polegać na wyborze konkretnych produktów spożywczych czy kosmetycznych z wyższej półki. Ich zakup najczęściej nie jest widoczny dla społeczeństwa – jednak klient, wydając pieniądze, ma gwarancję wysokiej jakości. Ona z kolei wpływa na jakość jego codziennego życia. 

 

Fałszowanie oryginalnych produktów – na co uważać?

Segment produktów premium często pada ofiarą różnego typu oszustw. Istnieją firmy, które chcą wzbogacić się niskim kosztem i oszukują klientów – wykorzystują słabej jakości surowce (udając markę premium) lub wręcz podrabiają oryginalne produkty. 

Wprawne oko zwykle rozpozna podróbkę ubrań, dodatków czy butów. Charakteryzuje się gorszym wykonaniem, np. rozpruciem, krzywym szwem czy mniejszą dbałością o szczegóły. W przypadku żywności może być trochę trudniej – w takiej sytuacji szczególnie ważna jest znajomość zasad, którymi najlepiej kierować się przy zakupie.

Jednocześnie nieuczciwe firmy stosują dwie różne polityki cenowe. Ich produkty są dużo tańsze niż oryginały (tak niska cena jest niemożliwa do osiągnięcia w przypadku autentycznych wyrobów) lub wręcz przeciwnie – cena podróbek nie odbiega od standardowej. W tym pierwszym przypadku łatwiej o rozpoznanie oszustwa, dlatego to ta druga praktyka jest dla klientów znacznie groźniejsza. Bo skoro cena jest podobna, być może również jakość niczym się nie różni?

Czy wiesz, że taki los spotkał nawet certyfikowany Miód Manuka? Według szacunków w Nowej Zelandii produkuje się jedynie 1 700 ton tego nektaru rocznie. Sprzedaż szacuje się z kolei na aż 10 000 ton! Stosunkowo łatwo trafić więc na fałszywy miód, który diametralnie różni się pochodzeniem i zawartością MGO od oryginalnego produktu

Komisja Europejska w latach 2021–2022 przeprowadzała badania jakości miodów importowanych do Unii Europejskiej, również tych z Nowej Zelandii. Okazało się, że aż 46% próbek określono jako „podejrzane”. Wśród często stosowanych praktyk znalazły się m.in. dodawanie sztucznych barwników czy syropu cukrowego oraz ukrywanie pochodzenia.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Fałszywe miody w Europie – jak nie dać się nabrać?

miod-manuka

Na co warto zwracać uwagę podczas zakupów?

Jeśli zależy Ci na jakości premium, podczas zakupów weź pod uwagę kilka kluczowych zasad. Dzięki nim zyskasz oryginalne produkty i nie dasz się nabrać na podróbki. Zobacz, co zwrócić uwagę – na przykładzie Miodu Manuka i firmy Manuka Health z Nowej Zelandii!

  1. Sprawdź certyfikaty. Wiele dobrych marek szuka sposobów na to, by udowodnić swoim klientom wysoką jakość, np. skład czy technologię produkcji. Jak to potwierdzić? W tym celu wykorzystuje się przede wszystkim niezależne, sprawdzone certyfikacje i badania. Marka Manuka Health uzyskała certyfikaty MGO™ i UMF™ oraz RMP ID, aby zagwarantować skład i bezpieczeństwo Miodu Manuka.
  2. Sprawdź pochodzenie. Marki luksusowe zwykle oferują unikalne produkty o niewielkiej dostępności. Często ekskluzywność wynika z wyjątkowego pochodzenia – konkretnego kraju lub nawet niewielkiego regionu. Oryginalny Miód Manuka pochodzi z dzikich terenów Nowej Zelandii, a oznaczenie producenta znajduje się na każdej etykiecie. Aby zagwarantować Ci autentyczność pochodzenia, marka Manuka Health uzyskała licencję Fernmark (wydawaną przez nowozelandzki rząd).
  3. Wybierz sprawdzonego dystrybutora – dobre marki współpracują tylko z rzetelnymi dystrybutorami, którzy dbają o odpowiednie przechowywanie produktów. Przykładowo jako Propharma jesteśmy wyłącznym dystrybutorem produktów Manuka Health New Zealand, a więc i oryginalnego Miodu Manuka MGO™. Dzięki temu ten złoty nektar jest dostępny w Polsce już 15 lat.

luksusowe-marki

Chociaż luksusowe marki są droższe od standardowych, wyższa cena idzie w parze z wysoką jakością. Jednocześnie masz gwarancję wyjątkowego produktu klasy premium – którego właściwości są unikalne, np. pod względem składu. Oryginalny Miód Manuka, produkowany w niewielkiej ilości przez nowozelandzkie pszczoły, to jeden z tego typu wyrobów!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium