Żyjemy w społeczeństwie konsumpcyjnym i pewnie wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić do ogromnej liczby kolorowych etykiet na wszystkich produktach. Miód nie jest tutaj wyjątkiem – pszczelarze starają się, by ich etykiety były unikalne, przyciągały wzrok i zapadały w pamięć. Jednak my, jako konsumenci musimy pamiętać, że etykieta miodu pełni przede wszystkim funkcję informacyjną i musi zawierać dane określone normami prawnymi i wymogami. Tak, abyśmy mieli pewność, że kupujemy oryginalny, pełnowartościowy produkt wysokiej jakości.
Co powinna zawierać etykieta produktu?
Niezależnie od rodzaju produktu, każda etykieta musi obligatoryjnie zawierać informację o tym, co znajduje się w opakowaniu i kto go wyprodukował. Nazwa produktu musi być napisana wyraźnie – tak, aby nie budzić żadnych wątpliwości. Na etykiecie musi znaleźć się również nazwa i adres firmy, która wyprodukowała produkt lub adres importera. Wszystkie informacje powinny być łatwe do odnalezienia, czytelne i zrozumiałe dla konsumenta.
Etykieta musi być tak zaprojektowana, żeby nie wprowadzać klienta w błąd poprzez na przykład niejasne oznakowanie lub zwyczajne fałszowanie informacji. Polskie prawo określa, że na wszystkich etykietach muszą znaleźć się informacje napisane w języku polskim i muszą zawierać dodatkowe oznaczenia wymagane dla różnego rodzaju produktów (np. znak zgodności, znak bezpieczeństwa czy energochłonność).
Co powinna zawierać etykieta miodu?
Etykieta na miodzie, oprócz funkcji estetycznej pełni przede wszystkim funkcję informacyjną. Na jej podstawie konsument powinien uzyskać niezbędną wiedzę na temat produktu. Dzięki tym informacjom powinien dowiedzieć się, jaka jest jakość produktu oraz, czy producent wywiązuje się ze swoich obowiązków prawnych. Jeżeli jakiejś informacji brakuje, możemy mieć wątpliwości co do jakości miodu.
Tak jak w przypadku innych produktów, etykieta miodu powinna zawierać pełną nazwę produktu. Nazwy “miód” można używać wyłącznie w przypadku produktów wytworzonych od początku do końca przez pszczoły. Poza nazwą musi znaleźć się tam informacja o producencie miodu – imię i nazwisko pszczelarza i adres pasieki lub nazwa firmy wraz z adresem. Dodatkowo na etykiecie powinien być umieszczony kraj lub region pochodzenia, a także data przydatności do spożycia.
Miodem można nazywać wyłącznie produkt wykonany od początku do końca przez pszczoły
Informacje dotyczące przechowywania miodu
Producent powinien umieścić także informację dodatkową o warunkach przechowywania (miejsce, zakres temperatur, światło itd.) tak, aby konsument wiedział, co robić, aby jak najdłużej zachować trwałość produktu. Z etykiety powinniśmy wyczytać także wagę netto miodu, jak również datę rozlewu i numer partii produkcyjnej. Jeśli te informacje możemy bez problemu znaleźć na etykiecie, najprawdopodobniej mamy do czynienia z miodem wysokiej jakości.
Umieszczenie informacji o wartości odżywczej nie jest obligatoryjne, jednakże jeśli producent chciałby to zrobić, należy ją sporządzić zgodnie z przepisami. Pszczelarze muszą mieć pewność, że zamieszczają takie informacje zgodnie z prawdą, ponieważ odpowiednie organy mogą przeprowadzić własną kontrolę jakości, a to producent jest odpowiedzialny za publikowane dane.
Etykieta miodu manuka
Miód manuka, jak wszystkie miody, musi zawierać na etykiecie wszystkie informacje opisane powyżej. Tym, co odróżnia etykiety miodu manuka od etykiet innych miodów, jest informacja o deklarowanej zawartości MGO (methylgloxalu) – substancji, która w takim stężeniu występuje wyłącznie w oryginalnych miodach manuka.
Miody manuka na etykiecie mają informację na temat zawartości MGO
Jak sprawdzić oryginalność miodu manuka?
Co więcej, każdy słoik miodu manuka produkowany przez firmę Manuka Health New Zealand posiada na etykiecie informację o certyfikacie MGO, który jest określony konkretnym numerem. Dzięki temu możemy sprawdzić jego jakość wpisując ten numer w odpowiednie miejsce na stronie internetowej https://miodymanuka.pl/sprawdz-certyfikat-mgo. Jest to gwarancja ze strony producenta, że mamy do czynienia z oryginalnym miodem bardzo wysokiej jakości.